Ownit utför ingen installation av bredbandsuttag. Alla lägenheter har nätverksuttag installerade sedan flera år tillbaks. Detta nätverk använder Ownit för att leverera bredband till er.
Hittar du inget uttag är det förmodligen så att tidigare ägare har tagit bort det, eller byggt för det.
Bredbandskablarna är föreningens ägo, och ingrepp på dessa tillåts i praktiken om funktion på dessa är oförändrad (dvs du kan flytta uttag). Om förra ägaren har tagit bort uttaget så är de skyldiga att återställa detta. Nya ägaren, ni, kan kräva att detta åtgärdas av gamla ägaren (genom att hävda dolt fel) om lägenheten köptes inom 2 år. Annars så är det upp till nya ägaren att återställa anslutning.
Det är tyvärr ingen kostnad föreningen står för igen, vi kräver bara att det ska finnas ett uttag i varje lägenhet eftersom vi en gång har installerat ett och också stått för kostnaden.
I pengar så handlar det om mellan 2000 till 4000 kr. Om arbetet beställs av lägenhetsinnehavaren så kan de begära ROT. Det kan inte föreningen.